Saturday, January 10, 2009

IQ budak 9tahun ni...terharunya...

Story dia camni..Skang ni aku stay kat rmh mak cik aku sementara aku LI kat sini..so, setiap hari hidupku dgn seorang budak ni..9thn umur dia..tp kalau dengar dia bercakap bukan macam budak 9thn...td..aku, mak cik n pak cik ada berbincang pasal isu Palestin..boleh dia menyampuk cakap

" Kak yu, adik rasa kan sedih sangat kalau tengok orang2 kat Gaza tu...kalau kita jadi macam mereka camana ya...k yu sanggup tak?" aku pun speechless dgr apa yg dia cakap ni.

Lepas tu dia sambungla cerita pasal Gaza ni...yg aku terkejut apa yg dia cakap tu tak sepatutnya budak umur 9thn cakap...kita pun rasanya tak sampai tahap yg dia fikir...lepas tu, mak dia (untie aku) tanya budak ni

"adik nak bagi derma lagi ke untuk mangsa Palestin tu...hari Isnin ni pihak sekolah buat lagi. adik tak payah derma dah la ya...ari tu dah derma RM1o kan"

"ala..adik nak derma RM20...adik ada lagi RM20 yang adik simpan tu" Ya ALLAH terkejutnya aku dgr budak ni cakap...x taula kalau org lain rasa camne kan..tp bg aku, utk seorang budak umur 8thn nak derma RM20 dengan duit yg dia simpan sendiri rasanya susah nak jumpa...

"kalau adik nak derma, RM10 je la..sebab umi dah bg banyak..." umi dia lak sarankan...kesian budak ni...

Then, aku tambah lagi terkejut apa yg dia jawab " biarlah adik nak bagi RM20 pun...diorang dah nak kena sembelih dah...siapa lagi nak tolong diorang"

Lepas tu, budak ni pon cakap kat aku " k yu, lepas ni kita sembahyang maghrib berjemaah ya...pastu kita solat hajat sekali untuk mangsa palestin tu ya..adik sedih sangat tau" time ni, aku kira terkejut pun ada...terharu pun ada...tak sangka sangat seorang budak kecik ajak solat jemaah..so, kami solat 2org..aku jd imam la..then, solat hajat untuk warga palestin tu...dia baca doa sendiri..aku terdengarla sikit doa dia..antaranya...

"Ya Allah lindungilah orang islam di Palestin, bantulah mereka untuk menang, bangkitlah umat Islam ni....." lebih kurang macam ni la doa dia...tak tau dia belajar kat mana...tp adala lagi doa dia yg pjg lebar tu...then, pas solat hajat tu, dia ajak aku baca Surah Yunus dan Suruh Al-Fath..beberapa ayat dalam surah2 ni...surah ni adalah surah kemenangan...aku pun, dalam speechless lagi turut je..tp mmg kami nye aktiviti lepas maghrib mengaji..x sangkala dia tahu pasla surah ni...

Then, time aku online ni...datangla dia menyibuk..suh bukak nak tgk latest isu pasal palestin...adalah yg dia membebel..aku dgr je lah..kutuk rejem Zionis tu...last2, aku suh dia search sendiri je la..hehe..x larat dari balik keje tadi...budak ni mmg pandai guna internet dah..fiendster pun ada..so, x risau sangat la...dia pun sibuk la cari..tengok gambar2 palestin tu...aku dengar je..kadang2 gelak gak..coz xpatut budak umo ni cakap mengalahkan org tua..

Tak tau la...bg aku, budak ni special sket...tak tau dia berfikir camne...kalau tadi aku belanjala dia Pizza Hut coz dia tak makan nasi lagi time kami kuar...boleh dia cakap

"kesian K yu, adik yg lapar tapi k yu kena belanja kan..dah la mahal.Tak apa ke?...."aku pun tersenyum je..rasa sejuk ibu mengandung klu dapat anak camni..aku jawab je la...ok je..hadiah dia teman aku shopping....hehe...pastu klu kuar dgn budak kecik ni..kena balik b4 kul6.30pm..
klu x bising...takut tak dapat hafaz quran...

Ni la..kisah idup aku kat umah ni...kadang2 rasa malu dgn budak ni..coz budak yg ajak...hehe.. tergerak juga...sedikit keinsafan...sebab seorang budak...rasa tercabar sbb budak ni bleh buat kan...ntahla..aku pun tak tahu nak describe my feeling camne skang..lepas kerja pun walaupun penat..rasa penat tu hilang...rasa tenang je...

No comments: