Monday, May 4, 2009

Bahaya sushi...



Sy teringat lak penah terbaca 1 artikel tentang sushi ni lepas terbaca 1 blog my fren yg ske makan sushi...kisahnya camni pasal sushi ni...

Seorang rakyat Jepun, Shota Fujiwara iaitu penggemar sushi sejak kecil lagi tiba2 terasa sakit kepala waktu hayat dia dah tua... so, dia pergilah wat CT Scan & x-ray utk tau disebalik sakitnya tu.. then, bila scan kepala pak cik ni doktor pun terkejut bila nampak kat otak pak cik ni ada satu benda putih di luar tempurung...Then, doc ni buat 1 operation utk pastikan apa yg ada dalam otak fujiwara sebenarnya...hasil operation, Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara,didapati berasal dari parasit yg biasa didapat pada ikan , seafood mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar.


Based on yg sy belajar parasit, bacteria or mikroorganism ni akan aktif pd suhu 5 deg celcius to 63. So, sbb tu kita diwajibkan makan makanan yg dimasak. Dalam Islam pun ada haramkan makan makanan yg x dimasak. Then, leturer sy penah ckp sushi king tak halal..sy sahkan skali lagi waktu kursus pengendalian makanan kat ALKEM td, then penceramah tu ckp x halal coz 1 sushi x dimasak, then ada sushi yg dimasak dgn arak...dia pun x pasti nape kerajaan Malaysia masih menghalalkan sushi kat Malaysia..maybe sbb still ada non muslim kat Malaysia kot..Then, kawan2 pasni nak makan sushi lagi ke?Carilah makanan yg halal sebagaimana makanan yg kamu makan itu akan menjadi sebahagian dari darah dagingmu...

1 comment:

Anonymous said...

"Sebenarnya memakan daging mentah itu tidak diharamkan dan darah yang masih tersisa dalam daging itu bukan termasuk darah yang diharamkan, sebagai pengecualian. Hanya karena pertimbangan etis dan kebiasaan sehingga orang pada umumnya tidak memakan daging mentah. Adapun darah ikan, ulama Syafi'e dan Hanafi menganggapnya tidak najis dan halal dimakan, karena darah tidak lebih utama dari bangkai, kalau bangkai ikan boleh dimakan tentu darahnya juga boleh. Ulama Maliki dan Hanbali menganggapnya najis sebagaimana lazimnya darah.


Menurut mazhab Sunni, mazhab Jumhur : ikan hukumnya halal dimakan mutlak (yakni mentah), meskipun dengan tanpa disembelih secara Islami dan bahkan bangkai ikan sekalipun."

-sori,bunyi cam indon sket..amek dr website indon. renung2kan :)